Expert interview
Karim Amghar is schrijver, programmamaker, televisiepresentator en docent omgangskunde op een mbo in Rotterdam.
Hij specialiseerde zich in sociaal-maatschappelijke thema’s, waaronder online veiligheid.
"Iedereen moet zich vrij voelen om te zeggen wat hij wil, zonder bang te zijn om veroordeeld te worden."
Ik vraag ze dan: waarom voel je je beter als een ander zich rot voelt? Ik probeer ze laten inzien hoe het is voor een slachtoffer. Zo probeer ik hun empatisch vermogen te triggeren."
“Het is belangrijk dat je alles met elkaar kan bespreken, en dat je kind voelt dat het belangrijk is. En door kinderen vertrouwen te geven, vergroot je de kans dat ze het vertellen als er iets is voorgevallen.
Daarbij hoort ook: niet in de telefoon van je kind kijken. Maar je kan wel het gesprek aangaan op het moment dat ze een telefoon krijgen. Werk aan bewustwording, zorg ervoor dat ze op jonge leeftijd begrijpen hoe community building werkt. Leer ze op te komen voor hun mening, ook in een groepsapp.
En bovenal: verdiep je oprecht in de interesses en belevingswereld van je kind.”
“Als leerkracht hou ik me veel met online veiligheid bezig. Ik vind dat het onderwijs de taak heeft om kinderen voor te bereiden op de samenleving; het fundament van onze maatschappij wordt gelegd op school.
Onderwerpen als grooming en sexting zouden daarom een vast onderdeel moeten zijn van het vak Burgerschap. Helaas zien veel scholen de ernst van de zaak nog niet in."
Geen sociaal wenselijk gedrag
In zijn lessen probeert hij leerlingen online normen en waarden mee te geven. “Ik leer ze om vanuit een ander perspectief naar een probleem te kijken en verantwoordelijkheid te nemen. Dat begint met een veilige omgeving.
Iedereen moet zich vrij voelen om te zeggen wat hij wil, zonder bang te zijn om veroordeeld te worden. Ik wil geen sociaal wenselijk gedrag, maar juist horen wat er speelt. Ik stimuleer leerlingen om hun masker af te zetten en hun emoties te benoemen.
In de gesprekken komen verschillende perspectieven aan de orde: daders, slachtoffers en toekijkers. “Ja, ook daders mogen hun verhaal doen. Vaak zijn het jongens die willen opklimmen op de ladder van de straatcultuur.
“In de klas moet alles bespreekbaar zijn”
Expert interview
Karim Amghar is schrijver, programmamaker, televisiepresentator en docent omgangskunde op een mbo in Rotterdam.
Hij specialiseerde zich in sociaal-maatschappelijke thema’s, waaronder online veiligheid.
"Iedereen moet zich vrij voelen om te zeggen wat hij wil, zonder bang te zijn om veroordeeld te worden."
Samen voor een betere toekomst
Kinderen staan centraal in alles wat we doen. We versterken en verbinden iedereen die een eind wil maken aan kinderuitbuiting. En we geven ieder kind een stem. Zo werken we aan duurzame veranderingen. Maar dat kunnen we niet alleen. De steun van onze trouwe donateurs is onmisbaar voor een goede en veilige toekomst voor kinderen wereldwijd.
“Als leerkracht hou ik me veel met online veiligheid bezig. Ik vind dat het onderwijs de taak heeft om kinderen voor te bereiden op de samenleving; het fundament van onze maatschappij wordt gelegd op school.
Onderwerpen als grooming en sexting zouden daarom een vast onderdeel moeten zijn van het vak Burgerschap. Helaas zien veel scholen de ernst van de zaak nog niet in."
Geen sociaal wenselijk gedrag
In zijn lessen probeert hij leerlingen online normen en waarden mee te geven. “Ik leer ze om vanuit een ander perspectief naar een probleem te kijken en verantwoordelijkheid te nemen. Dat begint met een veilige omgeving.
Iedereen moet zich vrij voelen om te zeggen wat hij wil, zonder bang te zijn om veroordeeld te worden. Ik wil geen sociaal wenselijk gedrag, maar juist horen wat er speelt. Ik stimuleer leerlingen om hun masker af te zetten en hun emoties te benoemen.
In de gesprekken komen verschillende perspectieven aan de orde: daders, slachtoffers en toekijkers. “Ja, ook daders mogen hun verhaal doen. Vaak zijn het jongens die willen opklimmen op de ladder van de straatcultuur.
“In de klas moet alles bespreekbaar zijn”
Ik vraag ze dan: waarom voel je je beter als een ander zich rot voelt? Ik probeer ze laten inzien hoe het is voor een slachtoffer. Zo probeer ik hun empatisch vermogen te triggeren."
“Het is belangrijk dat je alles met elkaar kan bespreken, en dat je kind voelt dat het belangrijk is. En door kinderen vertrouwen te geven, vergroot je de kans dat ze het vertellen als er iets is voorgevallen.
Daarbij hoort ook: niet in de telefoon van je kind kijken. Maar je kan wel het gesprek aangaan op het moment dat ze een telefoon krijgen. Werk aan bewustwording, zorg ervoor dat ze op jonge leeftijd begrijpen hoe community building werkt. Leer ze op te komen voor hun mening, ook in een groepsapp.
En bovenal: verdiep je oprecht in de interesses en belevingswereld van je kind.”